Fitness met begeleiding

Fitness vormt voor veel sporters de basis van de training bij Atlas Sport. Fitness bestaat uit twee onderdelen: cardio- en krachttraining.

 

Cardiotraining

Met cardio wordt duursport bedoeld. Dit is alles wat je conditie versterkt. Bij Atlas Sport hebben we verschillende soorten apparatuur waarop je deze trainingen kan doen: loopbanden, fietsen, crosstrainers en roeiers. Het kan zinvol zijn om bij je training een hartslagmeter te gebruiken. Er liggen altijd hartslagmeters voor je klaar en we leggen je graag uit hoe je ze kan inzetten voor je training.

 

 

 

 

 

 

Krachttraining

Tegenwoordig is krachttraining (ook wel spiertraining) niet meer weg te denken uit trainingsprogramma's van sporters van alle soorten en maten. Verschillende sporters hebben natuurlijk verschillende doelen op dit gebied: de een wil spieren laten groeien, terwijl de ander spieren wil trainen om beter tegen vermoeidheid bestand te zijn. Je training kan worden aangepast op jouw doel. Atlas Sport beschikt over circuittoestellen voor alle spiergroepen en een gevarieerd krachthonk. Over krachttraining lees je verderop meer.

 

Wat biedt Atlas Sport mij op het gebied van fitness?

We bieden je een intake aan waarbij je je trainingsdoelen duidelijk kan maken. Daarbij kun je een fittest doen en nemen we de tijd om je de fitnessapparatuur uit te leggen. Door uit te leggen hoe onze apparatuur werkt, kun je op een goede manier trainen en loop je geen risico op blessures. We maken een  trainingsprogramma op maat voor je waarmee je aan de slag kan gaan. Onze medewerkers zijn altijd beschikbaar  om je op weg te helpen en je verder te begeleiden.

Om je vordering bij te houden kun je na een aantal weken nog eens een fittest doen of je lichaamssamenstelling laten meten. Zo heb je zicht op je progressie en blijf je gemotiveerd!

 

Fitness combineren met groepslessen

Je kunt fitness goed combineren met groepslessen. Het versterken van de been en corespieren (buik, onderrug en billen) zorgt er bijvoorbeeld voor dat je bij spinning een stuk steviger op de fiets zit.

Krachttraining

Krachttraining is voor iedereen. Ieder lichaam bestaat immers voor een deel uit spieren en daardoor heeft iedereen er profijt van om spieren sterk te houden. Krachttraining is gericht op het verstevigen en versterken van je spieren. Dat kan met behulp van apparaten en gewichten maar ook kun je aan spiertraining doen door alleen je lichaam te gebruiken zoals met push-ups en buikspieroefeningen.

Als je je spieren hard genoeg traint, ontstaan er kleine scheurtjes in de spiervezels. Na de training herstelt je lichaam deze scheurtjes; de spieren worden dan een stukje sterker. Dit wordt ook wel supercompensatie genoemd. Doordat je iedere keer iets sterker wordt, kun je langzaam maar zeker zwaardere gewichten aan. Zo kweek je spieren!

 

 

 

 

 

 

 

Voordelen van krachttraining

Door je spieren te trainen kun je een betere lichaamshouding krijgen. Tijdens de training komt endorfine vrij waardoor je energie krijgt. Je gaat er fitter en slanker uitzien, wat goed kan zijn voor je zelfvertrouwen. Verder is het ook echt gezond! De conditie van je hart verbetert, je slaapt er beter van, je cholesterol en bloeddruk verbeteren, je wordt stabieler en vermindert de kans op rugklachten met sterke corespieren. Het trainen van spieren is voor alle categorieën sporters geschikt, ook voor senioren: krachttraining draagt bij aan een hogere botdichtheid, en dus stevige botten.

 

Begeleiding bij krachttraining

Wil je begeleiding bij krachttraining? Dat kan altijd; vraag onze instructeurs om je te helpen. Eens per week hebben we een speciale trainer die je kan helpen goed sterk te worden.

Activiteiten in de fitness

Naast de fitness, krachttraining en groepslessen biedt Atlas Sport ook andere activiteiten aan op de sportschool. Hier volgen ze:

 

Buikspierkwartier en coretraining

Tijdens het buikspierkwartier ga je intensief met je buikspieren aan de slag. De bovenste, onderste en schuine buikspieren, ze komen allemaal aan bod. Ook je rugspieren, vooral de onderrugspieren, komen aan bod; ze zijn namelijk verbonden aan de buikspieren. Deze korte workout maakt je core sterk en stabiel. Dat is belangrijk voor je houding; je voorkomt of vermindert er rugklachten mee. Als je regelmatig meedoet, zul je merken dat je mooie buikspieren krijgt! Coretraining legt naast de buikspieren ook nadruk op de bilspieren en onderrug.

 

Pentatlon

De pentatlon is een ideale cardio- en kracht workout in 25 minuten. Je traint op de crosstrainer, fiets, SkillMill, SkillRow en loopband, 5 minuten per stuk. Leg een zo groot mogelijke afstand af en daag jezelf uit door elke keer iets verder te komen. Je verbetert je spierkracht en je uithoudingsvermogen. Je kunt de pentatlon op elk moment doen. We hebben formulieren waarop je je score kunt noteren; vraag hier gerust naar. 's Avonds bieden we de pentatlon ook aan als groepsles.

Outdoor fitness - trainen in de buitenlucht

Op de outdoor fitness kan je kracht, conditie en lenigheid trainen. Er zijn heel veel verschillende oefeningen die je op het rek en er omheen kunt doen. Met behulp van touwen, ringen, netten en stangen kan je je volledige lichaam trainen op verschillende manieren. Oefeningen met je eigen lichaamsgewicht staan centraal. Touw-/netklimmen, battle rope, tricep dips, squats en box jumps; het zijn enkele voorbeelden van de oefeningen die de outdoor fitness te bieden heeft.

Naast het rek ligt een strook kunstgras; hier kun je grondoefeningen en oefeningen met losse gewichten doen. De diversiteit van de outdoor fitness maakt het mogelijk dat iedereen (jong/oud, ervaren/onervaren) zich kan uitleven en fit kan voelen in de buitenlucht.

Tijdens de bootcamplessen maken we meestal ook gebruik van de outdoor fitness. En wil je specifiek trainen voor bijvoorbeeld een obstacle run? Dat is de outdoor fitness een ideale trainingsplek.